Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programı, Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü bünyesinde yer alır ve yürütülür.
Vizyonu
Bu programın vizyonunu, Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanında disiplinler arası bilimsel bilgi üretmede öncü rol almak; kuram ve araştırmayı bireylerin gelişim ve iyilik durumlarını destekleyici etik mesleki uygulamaya dönüştürmek; tüm varlıklara saygı temelinde toplumsal adalet ve barışa doğru değişimi teşvik etmek oluşturur.
Misyonu
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programının misyonu,
Bilim insanı-uygulamacı çerçevesi içinde, bireylerin, çiftlerin, ailelerin, grupların, eğitim kuruluşları ve daha geniş toplulukların gelişimsel ve çeşitlilik gösteren gereksinimlerini tanımak ve değerlendirmek; araştırma yapmak ve yayımlamak, araştırma bulgularını bu gereksinimleri karşılayacak hizmetleri ilerletmek üzere hesap verebilir şekilde uygulamak; eğitimsel bilgi ve mesleki deneyimin paylaşılacağı ve yayılacağı yerel ve küresel ortamlar oluşturmak,
Bireylerin eleştirel, yaratıcı, teknolojik açıdan donanımlı ve sorumluluk taşıyan eylemler için girişimde bulunan içgörülü öğrenenler olmaya teşvik edildiği, farklılıklara değer veren, erişilebilir ve destekleyici öğrenme ortamları sunarak örnek oluşturmak; sosyal adalet anlayışıyla uyumlu olarak, etik duruş ve psikolojik danışman kimliğinin gelişimi; alanın ilerlemesine adanmışlık; mesleki görüş alışverişi, işbirliği ve eylem araştırması yoluyla önderlik; çok-kültürlü yeterliklere dayalı toplumsal katılım yoluyla hak savunuculuğu; ve kapsayıcı toplumsal uygulamaları teşviktir.
Eğitim Bilimleri Bölümü Tarafından Yürütülen Eğitim Programları
Eğitim Bilimleri Bölümü, Eğitim Fakültesine bağlı olarak bir alanda (Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık) lisans; Sosyal Bilimler Enstitüsü’ne bağlı olarak üç alanda (Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, Yetişkin Eğitimi, Eğitim Programları ve Öğretim) yüksek lisans ve bir alanda (Yetişkin Eğitimi) doktora programları yürütmektedir.
Eğitim Bilimleri Bölümü ayrıca, Eğitim Fakültesinin diğer dört bölümünde (Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, Matematik ve Fen Bilimleri Alanları Eğitimi Bölümü, Temel Eğitim Bölümü, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü) yürütülmekte olan lisans programlarında öğrenim gören öğrencilere öğretmenlik formasyonu dersleri vermektedir.
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Alanında Lisans Eğitimi
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programı okul çağındaki çocuklar ve gençler için rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetlerini etkin bir şekilde gerçekleştirecek meslek insanlarını yetiştirmeyi amaçlamaktadır.
Lisans programındaki dersler üç ana grupta toplanmaktadır:
- Kuramsal temel: Eğitim ve öğrenme psikolojisi, eğitimin sosyolojik ve yönetsel temelleri, rehberlik ve psikolojik danışmanın temelleri, kişilik kuramları, yaşam boyu-gelişim, grup dinamikleri, sınıf yönetimi, uyum bozuklukları, psikoeğitimsel konsültasyon vb.
- Yöntemsel temel: Bilimsel araştırma yöntemleri, istatistik, program geliştirme, ölçme ve değerlendirme vb.
- Uygulama temeli: Danışmanlıkta bireyi tanıma ve değerlendirme teknikleri, danışmanlıkta gözlem ve görüşme teknikleri, sınıf yönetimi, alan uygulaması vb.
Programda toplam dört yıllık lisans eğitimi sonunda öğrenciler, 139/140 ders kredisini tamamlamaktadırlar. Zorunlu derslerin yanı sıra öğrencilere alan içi ve dışından ilgilerine göre kendilerini geliştirmelerini sağlayan yedi adet seçmeli ders alma olanağı sunulmaktadır.
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programı, eğitim yaklaşımı ve öğretim ortamıyla Türkiye’de Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına öncülük etmektedir. Örneğin, on kuşak boyunca seçmeli dersler çerçevesinde yapılanmış olan “Akran Rehberliği” uygulamalı derslerinde 3. ve 4. sınıf öğrencilerine eğitim verilmiş ve gözetim altında İngilizce Hazırlık sınıflarında öğrenim görmekte olan lisans öğrencilerinin Üniversiteyi, öğrencisi oldukları Fakülte ve Bölümleri, lisans eğitimi tercihleri sonucunda seçtikleri mesleği tanımaları ve üniversite ortamına alışmalarını kolaylaştırıcı çalışmalar yapılmıştır. Bu uygulama ile benzer amaçları taşıyan Bölüm Akranlığı Projesi, Öğrenci İşleri Dekanlığı koordinasyonunda 2020-2021 I. Akademik Dönemi’nde hazırlık danışmanları gözetimindeki gönüllü öğrenciler aracılığıyla istekli olan birçok bölümde uygulanmaya başlanmıştır.
Çeşitli görüntü kayıt ve ses sistemleriyle donatılmış olan Psikoeğitim Laboratuvarı, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık programında özellikle uygulamalı derslerde kullanılmaktadır.
Öğrencilere, çeşitli araştırma ve toplumsal sorumluluk projelerinde yer alma ortamı yaratılmaktadır. Başvuruda bulunan ilgili öğrenciler haftada dört saate kadar öğrenci asistanlığı yapabilme gibi bir deneyim fırsatı elde edebilmektedir.
Öğretim Kadrosu
Eğitim Bilimleri Bölümü’nde tam-zamanlı olarak üç profesör, sekiz doçent, beş doktor öğretim üyesi ve dört araştırma görevlisi görev yapmaktadır. Ayrıca alanda çalışan uzmanlar kısmi-zamanlı öğretim elemanı olarak bazı dersleri yürüterek deneyimleriyle programı zenginleştirmektedirler.
Uygulamalı Katkılar
Bölümdeki öğretim kadrosu Üniversitenin çeşitli komisyonlarında görev yapmaktadır. Bu birimlerden bazılarında kurucu olarak da yer almışlardır:
- Boğaziçi Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Araştırma ve Uygulama Merkezi (BÜREM)
- Boğaziçi Üniversitesi Görme Engelliler Teknoloji ve Eğitim Laboratuvarı (GETEM)
- Boğaziçi Üniversitesi Barış Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi (BEUAM)
- Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Politikaları Uygulama ve Araştırma Merkezi (BEPAM)
Mezunlar Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı devlet ve özel okullar ile Rehberlik ve Araştırma Merkezleri (RAM) başta olmak üzere, çeşitli bakanlıklarda (Aile ve Sosyal Politikalar, Adalet, Milli Savunma gibi) psikolojik danışman olarak, ayrıca aldıkları ek eğitimlerle özel eğitim kurumlarında eğitimci, özel kuruluşlarda insan kaynakları uzmanı, sağlık merkezlerinde psikolojik danışman gibi görevlerle farklı sektörlerde istihdam olanaklarına sahiptir. Sivil toplum kuruluşlarında topluma katkı çalışmalarında, eğitim politikaları geliştiren kamu kurumları ya da farklı özel kuruluşlarda görev yapan mezunlar da bulunmaktadır. Mezunlar arasında ek eğitimlerle aile/çift danışmanlığı gibi belirli uzmanlık alanlarında kamu ve özel danışmanlık merkezlerinde çalışanlar bulunduğu gibi; bazı mezunlar ise yurtiçi ya da yurtdışında uzmanlık sonrası eğitimlerini sürdürerek akademik kariyer ile alanlarına katkı sağlamaktadır.
|
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programı ile Temel Eğitim Bölümü, Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programı arasında çift anadal programları (ÇAP) sunulmaktadır.
İstatistikler
Öğretim kadrosunun akademik ilgi, araştırma ve topluma katkı konuları, çeşitlilik göstermektedir:
- Aile danışmanlığı,
- Akran rehberliği,
- Barış eğitimi,
- Beden-Zihin ilişkisi,
- Bilinçli farkındalık,
- Cezaevi eğitimi,
- Çevrimiçi öğrenme,
- Çocuk istismarı ve ihmali,
- Çocuk ve ergenlerde sağlık davranışları,
- Çocuklarda öz-düzenleme becerisi,
- Danışmanlıkta teknoloji kullanımı,
- Danışman eğitimi,
- Danışmanlıkta kültürel konular,
- Dezavantajlı çocuk ve ergenler,
- Dijital çağda ebeveynlik,
- Disgrafi, diskalkuli, disleksi,
- Duygusal ve davranışsal bozukluklar,
- Ebeveyn duyarlığı,
- Eğitim bilimi,
- Eğitimde ölçme,
- Eğitim programları ve öğretim,
- Eğitim politikaları,
- Eğitim psikolojisi,
- Eğitim sosyolojisi,
- Eğitim yönetimi,
- Eğitimde cinsiyet ve kimlik,
- Eleştirel düşünme,
- Eleştirel psikanaliz,
- Eleştirel söylem analizi,
- Engelli hakları,
- Gelişimsel psikopatoloji,
- Göçmen psikolojisi,
- Güdülenme,
- Kapsayıcı eğitim,
- Karşılaştırmalı eğitim,
- Kaynaştırma eğitimi,
- Mentörlük programları,
- Nitel araştırma yöntemleri,
- Nörogelişimsel engellilik,
- Okul psikolojik danışmanlığı,
- Okul ve ruh sağlığı,
- Olumsuz çocukluk yaşantıları
- Öğrenme güçlüğü,
- Öğretmen eğitimi,
- Öyküsel (anlatısal) danışmanlık,
- Özel eğitim,
- Özel yetenekli bireyler ve aileleriyle danışmanlık ve rehberlik,
- Özel yetenekli bireylerin sosyal ve duygusal özellikleri,
- Ruh sağlığı ve sosyal politikalar,
- Program geliştirme, uygulama ve değerlendirme,
- Sınıf yönetimi,
- Sınıfiçi etkileşim,
- Sosyal gelişim,
- Söylem analizi,
- Sürdürülebilirlik,
- Üniversite danışmanlığı,
- Yabancı öğrenci deneyimi,
- Yapılandırıcı yaklaşım,
- Yetişkin eğitimi,
- Yetişkin okur-yazarlığı,
- Yükseköğretim çalışmaları.